2 manieren om te ontspannen na stress / emoties

foto back up jan19 136

2 Manieren om te ontspannen na stress / emoties

Druk(te), lastige situaties, een conflict, problemen enz kunnen je een stress-gevoel bezorgen: het is meer dan je kunt hanteren op dat moment. Het (autonome) zenuwstelstel zet direct het overlevingsmechanisme in werking: vechten, vluchten of bevriezen. Hierbij worden stresshormonen (adrenaline en cortisol) afgegeven. Dit is een normale reactie bedoeld om snel te kunnen reageren op gevaar. Daarna heeft je lichaam even nodig om bij te komen en om te herstellen.

Kun je deze rust- en herstelperiode niet pakken en blijft je lichaam dus in de vecht, vlucht of bevriesmodus, blijven de stresshormonen circuleren in je lichaam. Dit leidt tot het gejaagde gevoel, slaapproblemen, gespannen spieren, hoofdpijn enz. wat ‘hoort bij’ stress.

Wat kun je hier en nu doen om te ontspannen, zodat de stressreactie wordt gestopt? Vaak wordt een paar keer diep ademhalen aangeraden. Dit werkt als je dit niet forceert. Volg je ademhaling gedurende een paar minuten en probeer de nadruk te leggen op de uitademing. Deze stimuleert ontspanning, terwijl de inademing activeert.

Een minder bekende manier om te ontspannen is door je bewust te oriënteren op je omgeving. Je kijkt en luistert naar je directe omgeving, je kunt langzaam met je ogen en/of je hoofd bewegen. Wat trekt je aandacht? Zet beide voeten op de grond en voel je voeten, maak via je voeten contact met de grond waarop je staat, zit of ligt. Ook kun je met je billen voelen hoe je contact maakt met de stoel waar je op zit. Je scant als het ware je omgeving op gevaar; als je ziet dat het veilig (genoeg) is krijgt je (autonome) zenuwstelsel het signaal ‘veilig’ en kun je ontspannen, tot rust komen en herstellen. Als je wilt kun je beide manieren ook combineren, met enige oefening.

Soms komen er onaangename of zelfs pijnlijke emoties naar boven als je je probeert te ontspannen. Deze kunnen te maken hebben met de vecht-, vlucht- of bevriesreactie die ik hierboven noemde, zoals boosheid of somberheid. Soms heeft het te maken met situaties uit het verleden die nog ‘in je systeem zitten’, die dus niet verwerkt zijn (bijv te heftig reageren). Door je bewust te worden hiervan, kun je ermee aan de slag. Je veilig voelen en ondersteuning zijn belangrijke voorwaarden hiervoor. Beide zijn belangrijke onderdelen van mijn werkwijze tijdens de counsellingsgesprekken.  Ik help je graag bij het omgaan met stress en/of pijnlijke emoties!